З 23.01.2023 року у нас – здобувачів вищої освіти 3 курсу спеціальності 091 Біологія розпочалася виробнича науково-дослідна практика, яка проходила на базі НПП “Подільські Товтри”. Керівники практики: Оптасюк О.М. (від ВНЗ) та Одукалець І.О. (від НПП).

Національний природний парк «Подільські Товтри» (НПП «Подільські Товтри») — національний природний парк в Україні, в межах Кам’янець-Подільського та Хмельницького районів, Хмельницької області. Національний природний парк «Подільські Товтри» увійшов до семи природних чудес України у 2008 р. Загальна площа території парку — 261 316 га, з них у власності парку перебуває 4515,90 га. За площею це найбільший парк України. Наявні на території НПП унікальні рукотворні об’єкти та неповторні природні комплекси створили виняткові умови для розвитку туризму — не тільки оздоровчого, але й пізнавального. На території парку перебуває під охороною 129 об’єктів природозаповідного фонду. Серед яких є парки і садиби різного ступеня збереження і культурно-історичної цінності. Є також 19 археологічних пам’яток, понад 300 історико-архітектурних пам’яток (зокрема, в Кам’янці-Подільському — понад 200 об’єктів).

Перший тиждень практики виявився плідним і насиченим. Була проведена настановча конференція, де ми прослухали вступний інструктаж з техніки безпеки, ознайомилися з програмою практики та отримали індивідуальні завдання. Відбулося знайомство з особливостями структури і функціонування НПП «Подільські Товтри», положеннями та напрямками його роботи. Нам провели пізнавальну екскурсію по головній установі НПП «Подільські Товтри».

Під час проходження практики ознайомилися із законодавчою базою та видавничою діяльністю НПП «Подільські Товтри». Зокрема опрацювали проєкт організації території НПП «Подільські Товтри», охорони, відтворення та рекреаційного використання його природних комплексів і об’єктів, положень «Про відділ державної охорони природно-заповідного фонду», «Про відділ рекреації та еколого-освітньої роботи», «Про науково-дослідний відділ».

Ознайомилися зі структурами установи, організації, методики та напрямків роботи її фахівців на різних рівнях управління.

Цікавим  було опрацювання списку Червонокнижних видів рослин за 2021 рік.

За перший тиждень практики також був отриманий перший досвід у написанні науково-публіцистичної статті про ботанічну пам’ятку природи НПП «Подільські Товтри».

Другий тиждень практики для нас виявився не менш плідним та насиченим, ніж попередній. Ми взяли участь у трьох різних заходах, приурочених до Всесвітнього дня водно-болотних угідь.

Отримали перший досвід у роботі із школярами, адже разом із працівниками НПП «Подільські Товтри» провели для учнів 5-го класу Кам’янець-Подільського ліцею №1 захід, присвячений вище згаданій події.

Було надзвичайно цікаво, оскільки нам були довірені підготовка сценарію та екологічних ігор для учнів. В ході розробки та проведення заходу ми, як і діти, отримали чимало нових вражень та незабутніх емоцій, закріпили набуті знання і, навіть, на якусь годинку, повернулися у шкільне життя.

Також ми мали змогу відвідати семінар, присвячений Всесвітньому дню водно-болотних угідь. Прослухавши виступи наших викладачів та співробітників НПП «Подільські Товтри», нам вдалося розширити і поглибити знання про водно-болотні угіддя (ВБУ), їх захист та відновлення.

Під час заходу дізналися багато нового про ВБУ, що знаходяться на території НПП «Подільські Товтри».

А ще ми стали активними учасниками екологічної інформаційної години «Смарагдові перлини Поділля», де не тільки взяли участь в екологічному квесті та тематичних іграх, але й відвідали фотовиставку природних пам’яток і мешканців ВБУ та книжкову виставку з матеріалами фондів НПП «Подільські Товтри».

Третій тиждень був надзвичайно пізнавальним як у теоретичному, так і в практичному плані. Було проведено знайомство з особливостями структури «Літопису природи» НПП «Подільські Товтри».

Проведено інвентаризацію гербарних зразків Національного природного парку «Подільські Товтри» різних родин.

Ми продовжували практикуватися у написанні науково-публіцистичних статей. Зокрема порушили проблему захисту та збереження першоцвітів.

На четвертому тижні практики завершувалася робота над індивідуальними завданнями, тематику яких ми отримали на першому тижні. Також були опрацьовані методика закладання постійних пробних площ та особливості маршрутного методу.

Переваги практики:

  • Отримання першого досвіду у написання статей та проведення заходів для школярів.
  • Здобуття практичних навичок у інвентаризації гербарних зразків.
  • Достатня наукова база для проведення практики
  • Професіоналізм керівників практики та працівників НПП «Подільські Товтри»

Недоліки практики немає. Хоча…. Один таки є. Мало тижнів для проведення практики

Олександра Біріх, студентка групи В1-В20